Behorend bij bijlage 13.2 Kwalificatie-eis pedagogisch beleidsmedewerker/coach en pedagogisch coach
Branche-erkende scholingen voor pedagogisch beleidsmedewerker/coach en pedagogisch coach
Op Kinderopvang-Werkt staat de lijst met branche-erkende scholingen in pedagogiek kinderen 0-13 jaar en in coaching.
Voor iedere branche-erkende scholing geldt het volgende:
- Is goedgekeurd door cao-partijen
- Bevat de leerdoelen pedagogiek kinderen 0-13 jaar en/of de leerdoelen coaching (zie verderop)
- Leidt tot een certificaat waaruit blijkt dat de leerdoelen zijn bereikt.
De lijst met branche-erkende scholingen kan de komende jaren groeien. Ook branche-erkende scholingen die niet meer kunnen worden gevolgd, blijven op de lijst staan.
Cao-partijen kunnen besluiten een scholing van de lijst af te halen. Dat kan als de aanbieder van een scholing zich niet goed houdt aan de voorwaarden voor een branche-erkende scholing. Voor de pedagogisch beleidsmedewerker/coach en voor de pedagogisch coach die zo’n scholing heeft gedaan, heeft dat geen gevolgen. Haar certificaat van de scholing blijft geldig.
Leerdoelen branche-erkende scholing voor pedagogisch beleidsmedewerker/coach en pedagogisch coach
Scholing voor pedagogiek 0-13 jaar
De leerdoelen van een branche-erkende scholing in pedagogiek 0-13 jaar zijn:
- Kennis van pedagogiek kinderopvang 0-13 jaar, waaronder de vier pedagogische doelen van Riksen Walraven en de pedagogische kaders kinderopvang
- Kennis van de zes interactievaardigheden: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten & uitleggen, structuur & continuïteit, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties
- Kennis van verschillende pedagogische stromingen binnen de kinderopvang
- Vaardigheid van vertalen pedagogisch beleidsplan naar pedagogisch handelen van de pedagogisch medewerker
- Kennis van en vaardigheid in observatietechnieken en registreren hiervan.
Scholing voor coaching
De leerdoelen van een branche-erkende scholing in coaching zijn:
- Kent en beheerst verschillende gesprekstechnieken
- Is in staat tot het herkennen en erkennen van verschillende leerstijlen bij medewerkers
- Heeft kennis van en hanteert feedbackregels
- Kan ontwikkelingsgerichte feedback geven aan medewerkers
- Is in staat een vertrouwensband met medewerkers op te bouwen en te onderhouden
- Zet mogelijkheden en kwaliteiten van de medewerkers zo optimaal mogelijk in
- Kan confronteren – een spiegel voorhouden
- Is in staat om op een transparante wijze medewerkers te coachen binnen een hiërarchische relatie
- Kan knelpunten en/of hiaten in de werkzaamheden, kennis en vaardigheden van pedagogisch medewerkers signaleren en kan coachingsbehoeften achterhalen
- Kan een (individueel/groepsgericht) coachingsplan opstellen
- Weet hoe de kwaliteit van het functioneren van medewerkers te bewaken en dit te bespreken met de leidinggevende.
Informatie voor aanbieders van scholingen
Op Kinderopvang-Werkt staat voor aanbieders het Servicedocument branche-erkende scholing. Met een toelichting op de procedure en de voorwaarden voor branche-erkenning.